Ak chceme kvalitné vzdelávanie pre budúce generácie, nemali by sme zabúdať na kvalitné školské prostredie. Vytvorenie optimálnych podmienok pre vzdelávanie posilňuje kreativitu, zvyšuje motiváciu žiakov a rozvíja ich schopnosti. Školské budovy sú navyše miestom, kde deti trávia významnú časť svojho života, preto je mimoriadne dôležité, aby vnútorné prostredie v nich bolo čo najzdravšie.
Dobrá akustika, dostatočné osvetlenie, kvalita vzduchu a ďalšie aspekty majú zásadný vplyv na kvalitu prostredia v školách. Tieto faktory neovplyvňujú iba komfort života v škole, ale tiež zásadne ovplyvňujú akademický a duševný rozvoj žiakov. Preto by sa týmto otázkam mala venovať maximálna pozornosť, a to nielen pri výstavbe nových škôl, ale aj pri rekonštrukcii tých už existujúcich.
Správne vyriešiť všetky vyššie spomínané aspekty kvalitného prostredia v dnešnej dobe nie je nič zložité. Pri realizáciách projektov sa však často stretávame s nejasnou predstavou zadávateľov a nedostatkom informovanosti. Užitočný prehľad ponúka napríklad Manuál pre komplexnú prípravu verejných budov, ktorý vypracovali špecialisti a odborníci z projektu Zdravá škola.
Akustiku miestností v školách sa rozhodne neoplatí podceňovať. Hluk môže zásadným spôsobom ovplyvniť študijné výsledky, a čo je ešte dôležitejšie, má negatívny vplyv na zdravie detí i učiteľov.
V Európe prebehlo v minulosti niekoľko štúdií zaoberajúcich sa hlukom v školách. Zhodujú sa v tom, že miera hluku vo vzdelávacích zariadeniach je príliš vysoká a presahuje často hladinu 70 dB v učebniach a 85 dB na školských chodbách a v telocvičniach. Ide o podobný hluk, aký vydáva napríklad v tuneli prechádzajúce metro. Dlhodobejšie vystavenie takej hladine hluku môže viesť podľa ministerstva zdravotníctva k nenávratnému poškodeniu sluchu. A pre deti to platí dvojnásobne.
V hlučnom prostredí sa nedá poriadne sústrediť, preto je kľúčové vytvoriť v školách také prostredie, ktoré umožní deťom potrebný pokoj a dobré podmienky na učenie. V LIKO-Se máme schopnosť navrhnúť optimálne akustické riešenia pre rôzne priestory. „Po dokončení stavby učební, kedy je nábytok už umiestnený, vykonávame dôkladné meranie doby dozvuku a následne navrhujeme umiestnenie akustických panelov, aby sme zaistili, že prostredie bude čo najvhodnejšie pre efektívne učenie,“ vysvetlil vedúci obchodu Pavel Kaňok.
Čo počas výučby žiaci nepočujú, to sa pochopiteľne nenaučia. Dobrá zrozumiteľnosť reči na počuteľnej úrovni je skrátka úplný základ. Hovorené slovo musí byť počuteľné cez okolitý hluk na pozadí, čomu sa odborne hovorí pomer signálu k šumu - SNR (signal to noise ratio). Čím mladší je poslucháč, tým väčší musí byť SNR, aby dobre a správne hovorené slovo počul a rozumel mu. To neznamená, že na malé deti musíme kričať, naopak musíme odstrániť okolitý šum a zbaviť sa zvukových odrazov, ozvien a rušivých zvukov z okolia.
V kvalite komunikácie hrá množstvo odrazeného zvuku v priestore veľkú rolu. Zvukové vlny, ktoré sa odrážajú od povrchov miestností, môžu buď vylepšiť alebo narušiť zrozumiteľnosť reči. Tvrdé a ploché povrchy, ako sú steny, stropy, podlahy, stoly a tabule, majú schopnosť zosilňovať zvuk a hluk tým ešte zvyšovať. Riešenie ponúka pokrytie týchto plôch akustickými panelmi SilentPet. Tie vedia zvuk efektívne pohlcovať, znižujú úroveň hluku a skracujú dobu dozvuku.